امروز

شنبه, ۲ بهمن , ۱۳۹۵

  ساعت

۱۲:۰۳ بعد از ظهر


به گزارش گروه فرهنگی اخبار جهان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا صابری شیوه اجرایی نمایش «خاتون» را برای چنین مضمونی نامناسب خواند و گفت: با توجه به باورهای ما و ظرفیت‌های هنر تئاتر هنوز نتوانسته ایم به صورتی كه شایسته تماشاگر باشد اثری دینی تولید كنیم.
 
وی اضافه كرد: با احترام و علاقه فراوان به مضمون تئاتر و زحمتی كه اعضای گروه برای بازآفرینی آن كشیده‌اند، اما شكل و مكانیزم اجرایی نمایش قابل پذیرش و مورد قبول نیست. باید بگردیم و راه‌های تازه‌تری برای بیان مضمون پیدا كنیم.
 
صابری با برشمردن قابلیت‌های نمایشی هنر تعزیه همچون فاصله گذاری، زمینه استفاده از این عناصر را در نمایش های دینی فراوان اما سخت خواند و توضیح داد:  تعزیه ثروت فرهنگی و دینی ماست كه باید از آن استفاده كنیم. این عناصر در تولید آثاری هم رتبه با كارهای روز دنیا باید صورت گیرد. هنرمندان دیگر كشورها از این ثروت فرهنگی ما استفاده می‌كنند اما ما نتوانسته‌ایم آن ها را به كار ببندیم. 
 
وی ضمن تشكر و قدردانی از زحمات گروه اجرا نمایش«خاتون»، گفت: وجود میزانسن‌هایی شبیه به رقص در نمایش دینی قشنگ نیست. كارِ گروه نمایش «خاتون» تكرار مكرراتی‌ است كه در دهه ۶۰ انجام می‌شد. این حیطه احتیاج به كارهای نو و بدیع دارد كه بتواند با مخاطب امروزی ارتباط برقرار كند.
 این نویسنده با نقد فضای دیجیتالی و ابتذال گسترده حاكم بر تئاتر كشور، حمایت حوزه هنری از آثار دینی را ستود. 
 
این كارگردان تئاتر توقع مدیران هنری را در مثبت دیدن تمام جنبه‌های قضایای تاریخی نادرست خواند و گفت: دو سویه‌ نیك و بد ساختار زندگی بشری را شكل می دهد. خوب یا بد دانستن تمام شخصیت‌های نمایش مانع شكل گیری درام می‌شود و آن را تبدیل به آیین می‌كند. منزه و پاك دانستن همه شخصیت‌ها راه را بر تولید اثر تئاتری می‌بندد. وقتی ارزش‌های نمایشی «خاتون» برای من ماندگار می‌شود كه بدی ها را نیز نمایش دهد.
 
 وی با انتقاد از حمایت نكردن مدیران نهادهای دولتی برای ورود افراد جدید با ایده‌های جدید، خواستار فراهم شدن امكاناتی در زمینه حضور عقاید و شخصیت های تازه شد. 
 
صابری همچنین اظهار داشت: مشكل نمایش «خاتون» در روایت ها و قصه آن است. در نمایش های مذهبی دست بر روی موضوعاتی می‌گذاریم كه همه با آن آشنا هستند. ما باید با جنبه‌های پنهان و كمتر گفته شده این روایت‌های تاریخی روبه‌رو شویم. هنرمند باید این نكات را كشف و عرضه كند، در آن صورت است كه اثر او ارزش و ماندگاری خواهد داشت. تاكید بر كارهای نمایشی و جلوه های بصری در نقل روایات مذهبی، اثر را واجد خصیصه ماندگاری و ارزشمندی نخواهد كرد. در فرهنگ و هنر و كشور ما چیزهای بدیعی خصوصا در زمینه نمایش وجود دارد كه باید به سمت استفاده درست از آن ها پیش برویم.  
 
وی اعتقاد دارد تئاتر مذهبی ما در طول سی و چند سال اخیر غریب مانده است؛ دلیل این اتفاق آن است كه تصور هنرمندان از تئاتر مذهبی اشتباه است. 
 
صابری در تعریف نمایش دینی گفت: نمایشِ مفاهیمی همچون فتوت، مردانگی، احترام به پدر و مادر، مصلح بودن و دیگر مفاهیم این‌چنینی است كه نمایش دینی را شكل می‌دهد. شعار دادن و روضه‌خوانی بر روی صحنه تئاتر هرگز نمی‌تواند نمایش دینی تولید كند. حوزه هنری باید به صورت مكتوب و شفاهی اصول ساخت نمایش دینی را تهیه و تنظیم كند و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.  
 
در نمایش «خاتون» كه روایتی از وقایع خرابه شام و شهادت حضرت رقیه(س) است، بازیگرانی چون محمد ساربان، محمود راسخ‌فر، علی یعقوب‌زاده، افشین سنگ‌چاپ، كیمیا ملایی، پونه عبدالكریم‌زاده و لیلا بوشهری به ایفای نقش می‌پردازند.
 
 
انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

همدردی مردم تهران با آتش نشانان حادثه پلاسکو
حضور رییس جمهور در محل حادثه ساختمان پلاسکو

عکس/ تیراندازی و انفجار در جده عربستان
سوگند ترامپ
صبح خود را با قرآن آغاز کنید؛ صفحه ۲۴۹ +صوت

صفحه اول روزنامه‌های ۲ بهمن ۹۵
صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۲ بهمن ۹۵
صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی ۲ بهمن ۹۵

انفجار بمب در کلیسای جامع قاهره
اوضاع ترکیه باز هم ناآرام شد
انقراض و پایان قصه زرافه‌ها